+380673870816 +380673870816

У Рівненській області більше 65% пожеж виникає в селах

Протягом 2014 року в Україні на 38% збільшилась кількість пожеж в сільській місцевості. У селах Рівненської області виникло 850 пожеж, а це 65% від усіх у краї. До прикладу, на території Рівненського району спостерігалося загальне збільшення кількості пожеж на 25%. Рятувальники зазначають, що збитки від загорянь могли би бути значно меншими, якби у селах були місцеві пожежні команди. 

- Прикро визнавати, але рятувальники ДСНС не завжди в силах надати громадянам ефективну та своєчасну допомогу,  — коментує начальник Рівненського міськрайонного управління ГУ ДСНС Віктор Бабак. — Більшість населених пунктів Рівненського району — за межами трикілометрової нормативної зони обслуговування одним пожежним підрозділом.  Деякі населені пункти розташовані на відстані понад 25 км від пожежної частини, внаслідок чого час прибуття пожежників може досягати більше 35 хв. Крім того, досвід показує, що стан сільських доріг є додатковим негативним фактором, який безпосередньо впливає на оперативне прибуття до місця пожеж. А якщо ще погане водопостачання, відсутня будь-яка допоміжна техніка і т.п, забезпечити успішне пожежогасіння неможливо. Ризик загибелі людей, матеріальні збитки збільшуються в рази.

В окремих випадках до гасіння пожеж у Рівненському районі вдається залучити пожежні автомобілі команд ДП «Клеванський лісгосп», ТзОВ «ОДЕК» Україна, нафтобази с Нова Любомирка, Городищенської виправної колонії №96, проте цього недостатньо.

В районі функціонує лише дві місцеві пожежні команди (МПК) в с. Верхівськ та с. Н.Українка, які  протягом 2014 року здійснили 17 виїздів на пожежі. Не дивлячись на те, що з метою розвитку місцевої пожежної охорони в районі у 2014 році поновлено відповідну Програму пожежні команди Олександрійською, Городоцькою, Грушвицькою сільськими та Квасилівською селищною радами створені не були.  У 2015 році Програмою передбачено створення пожежних команд Жобринською, Білокриницькою та Радухівськими сільськими радами. Про це повідомив начальник Рівненського міськрайонного управління ГУ ДСНС Віктор Бабак.

- У розвинутих країнах, на відміну від України, відводиться значна увага розвитку добровільної пожежної охорони, створення місцевих пожежних команд, які є основними силами оперативного реагування на виникнення надзвичайних ситуацій,  — зазначає пан Бабак. — Зокрема, у Німеччині професійна пожежна охорона функціонує лише у 107 містах (як правило, з населенням понад 100 тисяч мешканців), а добровільні пожежні команди — у 2074 населених пунктах. У США добровольці складають 80% пожежних країни, у Польщі 499 державних пожежно-рятувальних частин та 3815 добровільних пожежних частин. Місцеві громади забезпечують добровільні пожежні команди технікою та спорядженням, але за чергування й оперативні виїзди добровольці заробітної плати не отримують. Це дозволяє місцевим бюджетам суттєво економити, а численна спільнота пожежних добровольців користується заслуженою повагою земляків.

[[textbanner]]

Варто відмітити, що чинне в Україні законодавство зокрема Закон України «Про громадські об’єднання», Кодекс цивільного захисту України, тощо дозволяють створювати добровільні пожежні команди, прописують базовий механізм створення та функціонування подібних до закордонних практик добровільної пожежної охорони. Враховуючи дотаційність сільських та селищних рад району ст.63 Кодексу цивільного захисту України дає можливість органам місцевого самоврядування утворювати добровільну пожежну охорону, фінансування і матеріально-технічне забезпечення якої може здійснюватися з різних джерел, в тому числі від власної господарської діяльності, пожертвувань тощо. 

На сьогоднішній день всі ми є свідками загальнодержавної політики з децентралізації влади, реформування місцевого самоврядування з розширенням повноважень та збільшенням спроможності місцевих громад вирішувати власні самоврядні функції, перебуваємо практично на порозі адміністративної реформи. Отже на моє переконання відповідь на питання «Бути чи ні ефективному протипожежному захисту села?» на сьогодні лежить в площині здатності місцевих громад на власне самоврядування. Протипожежний захист населених пунктів, організація оперативного реагування з метою гасіння пожеж, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, допомоги населенню у забезпеченні безпечних умов життєдіяльності залежить від здатності місцевих громад організаційно та ресурсно забезпечити створення та функціонування добровільних пожежних команд.

Зі свого боку можемо гарантувати продовження роботи щодо реалізації державної політики у сфері цивільного захисту на території району, вжиття всіх можливих заходів  з метою надійного та ефективного захисту та забезпечення безпеки життєдіяльності громадян. Крім того черговий раз декларуємо свою готовність надавати допомогу місцевим громадам у створенні та функціонуванні пожежних команд, забезпечувати необхідну взаємодію.

Схожі статті