Як обладнати сучасну STEM-лабораторію: досвід Володимирецького ліцею «Колегіум»
Освіті за принципами STEM приділяється досить багато уваги в рамках освітньої реформи, адже це — один з принципово нових підходів до навчання в новій українській школі.
Ще в серпні 2020 року уряд розробив Концепцію розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти). А тепер готовий і детальний план її реалізації, який передбачає:
- проведення конференцій, присвячених питанням використання новітніх методик STEM-освіти;
- проведення конкурсів, турнірів, олімпіад, всеукраїнських фестивалів науки;
- підвищення кваліфікації вчителів з питань використання новітніх методик і обладнання STEM-освіти;
- створення нових STEM-центрів та закупівля обладнання для STEM-лабораторій тощо.
Впровадження нових методик та інноваційних технологій в навчанні буде здійснюватися поступово: різні нововведення і проведення заходів заплановано до 2027 року. Але більшість закладів освіти вже активно зайнялися переобладнанням кабінетів і створенням шкільних дослідницьких лабораторій.
Замовити навчальні засоби, всю необхідну техніку і додаткове обладнання для STEM-лабораторій можна у спеціалізованих постачальників шкільних товарів. Але, перш ніж замовити вподобані товари, обов'язково зверніть увагу на наступні аспекти:
- Чи відповідає продукція санітарним і гігієнічним нормам, обов'язковим для товарів НУШ?
- Чи буде від обраних товарів практична користь при вивченні затвердженої навчальної програми?
- Чи входить вподобане устаткування до Типового переліку засобів навчання та обладнання, рекомендованого МОН для оснащення навчальних кабінетів і STEM-лабораторій?
Актуальний перелік обладнання представлений в наказі МОН №574. Детальніше зі списком пропонованих МОН навчальних засобів і текстом наказу можна ознайомитися на сайті Міністерства або перейшовши за посиланням.
Як виглядає шкільна STEM-лабораторія
Але представлений вище перелік різних навчальних засобів, приладів і техніки не завжди допомагає в обладнанні реальних шкільних кабінетів. Переглянувши безліч конструкторів, навчальних роботів, складних мехатронних систем, 3D-техніки і цифрових бездротових датчиків, більшість вчителів все ще не можуть собі уявити: як же в підсумку повинна виглядати ця сама STEM-лабораторія? Адже таке сучасне високотехнологічне обладнання в новинку для українських шкіл.
В такому випадку краще всього ознайомитися з прикладами колег, які вже отримали досвід роботи в цьому напрямку і змогли створити сучасне простір, орієнтований на навчання за принципами STEM.
Одним із таких орієнтирів по праву вважається Володимирецький ліцей «Колегіум», який входить до сотні кращих закладів освіти України, і де навчаються талановиті школярі не тільки з Рівненської області, а й з інших областей — у тому числі й дистанційно.
Що допомогло ліцею стати прогресивним закладом освіти, популярним серед українського учнівства. Цінне надбання колегіуму — це, передусім, його вчителі і директор, які відкриті до інновацій і використовують в роботі нові підходи і методики. Навчання за принципами STEM починається тут ще в початковій школі — у форматі гри, дослідження навколишнього світу і практичних експериментів, які так цікаві дітям.
Минулого року колегіум отримав нове сучасне обладнання згідно з наказом МОН №497 «Про забезпечення навчальних закладів обладнанням для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій у 2020 році». В результаті успішної співпраці з постачальником STEM-лабораторія закладу освіти тепер повністю укомплектована всім необхідним:
- інтерактивна панель,
- документ-камери і цифрові мікроскопи,
- цифрові токарний, лазерний і фрезерний верстати,
- 3D принтер, сканер і ручки,
- фото-відеостудія,
- комплекти для вивчення робототехніки, програмовані роботи і роботи-контруктор,
- мехатронні системи,
- цифрові вимірювальні комплекси по хімії, фізиці і біології, укомплектовані датчиками відповідно до навчальної програми.
Поставками товарів до Володимирського ліцею «Колегіум» (який тоді ще носив назву Володимирський районний колегіум) за затвердженим переліком займалася компанія B-Pro — один із провідних постачальників шкільного обладнання.
Ми вирішили запитати директора ліцею А. Ф. Остапенка, яке було загальне враження від співпраці з компанією, а також дізнатися, чи залишився він задоволений роботою менеджерів, і чи достатньо було підтримки після завершення поставок.
- Як керівник закладу я до кінця не сподівався, що постачальник виконає поставлені завдання. Але команда методистів справилася зі своєю задачею. Приємно, що вони приїжджали не щоб просто відбути подію, а щоб дійсно навчити наших вчителів користуватися сучасним обладнанням, — прокоментував очільник ліцею і ще раз подякував партнерам за цей проєкт, за роботу і за команду
Чи задоволені вчителі та адміністрація поставленим обладнанням і чи відповідає очікуванням відносно нове для українських шкіл оснащення, як-то цифрові верстати? За словами Анатолія Федоровича, всі цифрові верстати на даний момент уже працюють і активно використовуються при підготовці до виставки. Але деяке обладнання учні ще випробувати не встигли, адже саме в той період тривало дистанційне навчання через посилений карантин.
Невже обладнати STEM-лабораторію так просто?
На жаль, певних труднощів не уникнути: як розповів Анатолій Федорович, процес закупівель не був ідеальним, виникали й деякі проблеми. Наприклад, замовлена система віртуальної реальності з 3D-окулярами виявилася несумісною з комп’ютерною технікою та програмним забезпеченням, про що замовник дізнався вже після поставки. Але головне, що ці питання вдалося швидко владнати спільними зусиллями керівництва ліцею та постачальника — тож зараз всі недоліки усунуто.
Серед труднощів, з якими доводиться взаємодіяти українським школам під час впровадження STEM-освіти, директор назвав ще й відсутність відповідних методичних матеріалів, що наразі є проблемою для вчителів. Що каже з цього приводу постачальник обладнання для STEM?
- Кваліфіковані менеджери допоможуть підібрати оптимальну комплектацію для кожної школи, з огляду на всі ваші потреби та побажання. І не хвилюйтеся, що при використанні цифрового обладнання, робототехніки чи програмованих модулів у вчителів виникнуть труднощі: за потреби ми завжди надамо повну методичну підтримку, підготуємо посібники українською мовою, проведемо інструктаж та навчання вчителів, — зазначив керівник відділу методичної підтримки клієнтів компанії B-Pro.
Тож не варто боятися труднощів і відсутності досвіду у використанні незвичного обладнання — шукайте ідеї для оснащення STEM-лабораторій, надихайтеся успішними проєктами, вже реалізованими в українських школах, і звертайтеся лише до надійних постачальників сучасних навчальних засобів!
Матеріал опубліковано на правах реклами!