+380673870816 +380673870816

Як обладнати сучасну STEM-лабораторію: досвід Володимирецького ліцею «Колегіум»

Освіті за принципами STEM приділяється досить багато уваги в рамках освітньої реформи, адже це — один з принципово нових підходів до навчання в новій українській школі.

Ще в серпні 2020 року уряд розробив Концепцію розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти). А тепер готовий і детальний план її реалізації, який передбачає:

  • проведення конференцій, присвячених питанням використання новітніх методик STEM-освіти;
  • проведення конкурсів, турнірів, олімпіад, всеукраїнських фестивалів науки;
  • підвищення кваліфікації вчителів з питань використання новітніх методик і обладнання STEM-освіти;
  • створення нових STEM-центрів та закупівля обладнання для STEM-лабораторій тощо.

Впровадження нових методик та інноваційних технологій в навчанні буде здійснюватися поступово: різні нововведення і проведення заходів заплановано до 2027 року. Але більшість закладів освіти вже активно зайнялися переобладнанням кабінетів і створенням  шкільних дослідницьких лабораторій.

Замовити навчальні засоби, всю необхідну техніку і додаткове обладнання для STEM-лабораторій можна у спеціалізованих постачальників шкільних товарів. Але, перш ніж замовити вподобані товари, обов'язково зверніть увагу на наступні аспекти:

  1. Чи відповідає продукція санітарним і гігієнічним нормам, обов'язковим для товарів НУШ?
  2. Чи буде від обраних товарів практична користь при вивченні затвердженої навчальної програми?
  3. Чи входить вподобане устаткування до Типового переліку засобів навчання та обладнання, рекомендованого МОН для оснащення навчальних кабінетів і STEM-лабораторій?

Актуальний перелік обладнання представлений в наказі МОН №574. Детальніше зі списком пропонованих МОН навчальних засобів і текстом наказу можна ознайомитися на сайті Міністерства або перейшовши за посиланням.

Як виглядає шкільна STEM-лабораторія

Але представлений вище перелік різних навчальних засобів, приладів і техніки не завжди допомагає в обладнанні реальних шкільних кабінетів. Переглянувши безліч конструкторів, навчальних роботів, складних мехатронних систем, 3D-техніки і цифрових бездротових датчиків, більшість вчителів все ще не можуть собі уявити: як же в підсумку повинна виглядати ця сама STEM-лабораторія? Адже таке сучасне високотехнологічне обладнання в новинку для українських шкіл.

В такому випадку краще всього ознайомитися з прикладами колег, які вже отримали досвід роботи в цьому напрямку і змогли створити сучасне простір, орієнтований на навчання за принципами STEM.

Одним із таких орієнтирів по праву вважається Володимирецький ліцей «Колегіум», який входить до сотні кращих закладів освіти України, і де навчаються талановиті школярі не тільки з Рівненської області, а й з інших областей — у тому числі й дистанційно.

Що допомогло ліцею стати прогресивним закладом освіти, популярним серед українського учнівства. Цінне надбання колегіуму — це, передусім, його вчителі і директор, які відкриті до інновацій і використовують в роботі нові підходи і методики. Навчання за принципами STEM починається тут ще в початковій школі — у форматі гри, дослідження навколишнього світу і практичних експериментів, які так цікаві дітям.

Минулого року колегіум отримав нове сучасне обладнання згідно з наказом МОН №497 «Про забезпечення навчальних закладів обладнанням для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій у 2020 році». В результаті успішної співпраці з постачальником STEM-лабораторія закладу освіти тепер повністю укомплектована всім необхідним:

  • інтерактивна панель,
  • документ-камери і цифрові мікроскопи,
  • цифрові токарний, лазерний і фрезерний верстати,
  • 3D принтер, сканер і ручки,
  • фото-відеостудія,
  • комплекти для вивчення робототехніки, програмовані роботи і роботи-контруктор,
  • мехатронні системи,
  • цифрові вимірювальні комплекси по хімії, фізиці і біології, укомплектовані датчиками відповідно до навчальної програми.

Поставками товарів до Володимирського ліцею «Колегіум» (який тоді ще носив назву Володимирський районний колегіум) за затвердженим переліком займалася компанія B-Pro — один із провідних постачальників шкільного обладнання.

Ми вирішили запитати директора ліцею А. Ф. Остапенка, яке було загальне враження від співпраці з компанією, а також дізнатися, чи залишився він задоволений роботою менеджерів, і чи достатньо було підтримки після завершення поставок.

  • Як керівник закладу я до кінця не сподівався, що постачальник виконає поставлені завдання. Але команда методистів справилася зі своєю задачею. Приємно, що вони приїжджали не щоб просто відбути подію, а щоб дійсно навчити наших вчителів користуватися сучасним обладнанням, — прокоментував очільник ліцею і ще раз подякував партнерам за цей проєкт, за роботу і за команду

Чи задоволені вчителі та адміністрація поставленим обладнанням і чи відповідає очікуванням відносно нове для українських шкіл оснащення, як-то цифрові верстати? За словами Анатолія Федоровича, всі цифрові верстати на даний момент уже працюють і активно використовуються при підготовці до виставки. Але деяке обладнання учні ще випробувати не встигли, адже саме в той період тривало дистанційне навчання через посилений карантин.   

Невже обладнати STEM-лабораторію так просто?

На жаль, певних труднощів не уникнути: як розповів Анатолій Федорович, процес закупівель не був ідеальним, виникали й деякі проблеми. Наприклад, замовлена система віртуальної реальності з 3D-окулярами виявилася несумісною з комп’ютерною технікою та програмним забезпеченням, про що замовник дізнався вже після поставки. Але головне, що ці питання вдалося швидко владнати спільними зусиллями керівництва ліцею та постачальника — тож зараз всі недоліки усунуто.

Серед труднощів, з якими доводиться взаємодіяти українським школам під час впровадження STEM-освіти, директор назвав ще й відсутність відповідних методичних матеріалів, що наразі є проблемою для вчителів. Що каже з цього приводу постачальник обладнання для STEM?

  • Кваліфіковані менеджери допоможуть підібрати оптимальну комплектацію для кожної школи, з огляду на всі ваші потреби та побажання. І не хвилюйтеся, що при використанні цифрового обладнання, робототехніки чи програмованих модулів у вчителів виникнуть труднощі: за потреби ми завжди надамо повну методичну підтримку, підготуємо посібники українською мовою, проведемо інструктаж та навчання вчителів, — зазначив керівник відділу методичної підтримки клієнтів компанії B-Pro.

Тож не варто боятися труднощів і відсутності досвіду у використанні незвичного обладнання — шукайте ідеї для оснащення STEM-лабораторій, надихайтеся успішними проєктами, вже реалізованими в українських школах, і звертайтеся лише до надійних постачальників сучасних навчальних засобів!

Матеріал опубліковано на правах реклами!

Схожі статті