+380673870816 +380673870816

Рівненщина Європейська. Чи стане європейська практика централізованого надання адміністративних послуг звичною українцям (ВІДЕО)

Більший спектр послуг з хорошими умовами для громадян у центрах надання адміністративних послуг.  Власне, щоб розповісти про перспективи та поділитись досвідом  розвитку системи надання адміністративних послуг,  у Рівному і пройшов однойменний  семінар, на який завітало чимало гостей. 

Участь у семінарі взяли 40 представників з різних областей України, також серед учасників були представники Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, департаменту державного земельного кадастру, державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, центрального офісу впровадження децентралізаційної реформи Асоціація міст України, Рівненської міської ради та Рівненського регіонального центру надання адміністративних послуг.

ЮЛІЯ ШИГОРЕВА, начальник Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської  ради:

Захід організований для ознайомлення з рівненським ЦНАПом, який створений і реалізований як один з кращих центрів надання адміністративних послуг в  Україні. Ми маємо багато гостей, які сьогодні ознайомляться з центром надання адміністративних послуг в місті Рівному.

Організаторами такого заходу є всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України», яка є членом Ради Європейських Муніципалітетів та Регіонів. Такі семінари в Україні проводяться вже не вперше. І саме такі  зустрічі є своєрідним зрізом з різних областей, де кожен може взяти для себе щось нове і таким чином покращити надання адміністративних послуг. 

ВОЛОДИМИР МЯГКОХОД, директор центрального офісу впровадження децентралізаційної реформи Асоціації міст України:

Цей захід — це регулярний захід,  що проводиться асоціацією міст України для того, щоб зібрати представників центрів надання адміністративних послуг і дати їм можливість поспілкуватися, обмінятися досвідом, навчитися новому. ЦНАПи — цеас сфера, яка дуже активно розвивається. Вони створені для того, щоб спростити людям доступ до всіх тих послуг, які може надати держава: державна реєстрація, отримання довідок і багато того, для чого люди звертаються в органи місцевого самоврядування. Це дуже сучасний спосіб взаємодії з громадянами. Ми робимо це для того, щоб досвід позитивний поширювався і люди могли навчитися і краще в своїх містах надавати ці послуги.

Ефективні ЦНАПИ – і справді важливий елемент процесу децентралізації. Недарма їх розвиток є частиною однієї з найбільших європейських програм U-Lead з Європою. Причому фінансується за європейські кошти як технічна, так і інституційна складова. Зокрема, підтримується процес вибору моделі та визначення спектру послуг ЦНАПу, проводиться навчання персоналу, інформаційні кампанії. За кошти ЄС встановлюється відповідне програмне забезпечення, створюються мобільні Центри, фінансується реконструкція приміщень, придбання меблів та обладнання.

Народний депутат України Олександр Дехтярчук переконаний, що якісне надання адмінпослуг є невід’ємною складовою у створенні сприятливого середовища для впровадження децентралізаційної реформи в Україні, зміцнення місцевого самоврядування та поглиблення демократичних процесів. Проте водночас зазначає і про певні недоліки.

ОЛЕКСАНДР ДЕХТЯРЧУК, народний депутат України:

Ми маємо в підкомітеті постійно діючу робочу групу по адміністративних послугах, яка аналізує ситуацію, стан справ на місцях, аби з законодавчого боку врегулювати охоплення якісними адміністративними послугами населення України. Є Європейська тенденція  - чим більше розбудовуються ЦНАПи, тим зменшується кількість чиновників. На жаль, ця формула чомусь не працює, ми відкриваємо нові ЦНАПи, але це автоматично не відображається на кількості чиновників,  наприклад, міської ради.

Участь ЄС у розвитку ЦНАПів у різних регіонах України – це не тільки залучення фінансових ресурсів, а ще й передового досвіду з організації надання адміністративних послуг на місцях. І хоча централізованого стандарту, який би брали за основу в країнах ЄС, немає, кращі практики все ж варто взяти до уваги. Наприклад, у Німеччині система центрів надання адміністративних послуг існує вже не перший рік. Тут перелік послуг не стандартизований і залежить від величини населеного пункту, але типовий – у «центрах для громадян» можна прописатися, зареєструвати авто, отримати різного роду довідки. Частину питань можна вирішити онлайн, адже багато відомств мають активні інтернет-сторінки. Мало того, для окремих послуг взагалі не потрібне «живе» спілкування. Подібно функціонують ЦНАПи і у Швейцарії – там більшість документів можна замовити онлайн, а всі сервіси, які надають ці послуги, підпорядковуються міській раді. У Польщі більшість послуг надається в місцевих органах влади, аналогічних нашим райдержадміністраціям або райвиконкомам. Туди йдуть, щоб прописатись, зробити закордонний паспорт, зареєструвати авто. Список послуг, які можна отримати в угорському «єдиному вікні», величезний. Тут угорці оформлюють шлюби, розлучаються, реєструються за місцем проживання, вирішують питання громадянства. Тут шукають роботу і допомогу по безробіттю, отримують соціальні виплати і субсидії. У переліку послуг, які надаються «єдиним вікном», є навіть пункт «реєстрація кіз і овець».

Як бачимо, сам факт централізованого надання адміністративних послуг у країнах ЄС не сприймається як щоь особливе – це звичайна практика, до якої звикли європейці. 

Схожі статті