Кому дістанеться органний зал у Рівному: мистецтву чи церкві (ВІДЕО)
Цю історично важливу будівлю для міста нині намагаються поділити Рівненська філармонія та Луцька дієцезія римо-католицької парафії. Останні висловили свої наміри використовувати органний зал як костел для богослужінь, як це було раніше. Усі свої пропозиції та обґрунтування обидві сторони висловили під час прес-конференції.
Мистецтво і церква не можуть поділити важливу історичну будівлю у Рівному. Колись органний зал, що розміщений майже у серці міста, був чи не головною католицькою святинею. Історичне коріння його сягає середини ХVІ століття. На цьому місці княгиня Острозька Беата Костелецька звела дерев'яний католицький костел Успіння Пресвятої Діви Марії. З того часу, чимало випробувань випало на долю будівлі: її палили, потім будували заново, згодом знову кидали на призволяще у забуття.
Людмила Шахматова, провідний науковий співробітник відділу етнографії Рівненського обласного краєзнавчого музею:
- Якось постійно цьому храму не щастило. То руйнувалися дерев’яні будівлі, то кам’яні. І от, коли він був збудований у 1899 році, на нашій головній вулиці міста з’явилися дві чудові споруди - це православна будівля Свято-Воскресенський собор і Костел святого Антонія.
У 80-их роках Костел від руйнації врятували саме митці, оцінивши приголомшливу акустику будівлі. Нині ж релігійні громади хочуть повернути собі назад у користування храм, таку пропозицію висловила Луцька дієцезія римо-католицької парафії. Кажуть, у Рівному нині проживає близько тисячі прихожан цієї громади.
О. Тадеуш, настоятель храму св.Анни у м.Ковель, монах Ордену братів менших францисканців України:
- Люди захочуть зайти до храму, бо він був первинно збудований, щоб не бути концертним залом, а для того,щоб там звершувалися служби – молилися. І з такою первинною метою він був збудований. Хочеться повернутися до джерела, щоб він знову виконував свої функції.
Віддавати своє місце для концертів у користування церкви рівненська філармонія не хоче, таке рішення прийняли одноголосно на зборах трудового колективу.
Микола Орешко, директор Рівненської обласної філармонії:
- Передача майна територіальних громад Рівненщини окремій релігійній громаді унеможливить виконання колективом філармонії своїх обов’язків та позбавить громаду області залу камерної та органної музики, що є унікальним закладом мистецтва.
Знайти компроміс і поділити будівлю між мистецтвом та церквою пропонують архітектори.
Петро Ричков, професор, доктор архітектури Кафедри архітектури та середовищного дизайну НУВГП:
- Є шлях для того, щоб знайти порозуміння двох сторін, які зацікавлені і в кінці прийти до того, щоб шпилі повернулися на місця. Це було б важливим для нашого міста фактором формування силуету, а не такий скалічений об’єкт.
Але і представники парафії, і філармонії пояснюють, що навряд чи сцена зможе ділити місце з вівтарем. До того ж, нині там непорушно стоїть орган, яким так пишаються у філармонії.
Олександра Лушнікова, головний інженер Рівненської філармонії:
- В олтарній частині стоїть 13 тон. Як це перенести? Це концертний орган і він не переноситься!
То ж дійти до спільного рішення чи знайти компроміс учасникам пресс-конференції так і не вдалося. Свій вердикт у цьому питанні мають оголосити представники комісії з економічних питань та комунальної власності обласної ради, засідання якої відбудеться наприкінці лютого.